24 June 2010

Muharrik, Mutaharrik, Syibhul Mayyit wal Mayyit

Assalamualaikum wbt ikhwah wal akhwat yang disayangi Allah Taala...

Alhamdulillah..berkesempatan jua ana menukilkan sesautu dalam ruangan peribadi yg Allah mentaqlifkan kepada ana nie..
moga-moga perkOngsian kita dapat membangunkan ummah yang Syibhul Mayyit akhir zaman ini....

Ana petik dari murabbi kesayangan...Ustaz Salam..jzkk ustaz..^_^

Empat istilah yang sengaja menyusahkan pembaca bagi yang tidak faham bahasa Arab. Tapi ia baik untuk menggambarkan 4 bentuk manusia muslim pada hari ini.
Muharrik ialah penggerak. Mutaharrik adalah yang bergerak tetapi tidak semestinya penggerak. Syibhul Mayyit adalah hampir mati atau menyerupai mati tapi tidak mati. Mayyit adalah mati.
Untuk apa term-term pelik ini? Ia menggambarkan bentuk-bentuk kita muslim hari ini. Ada yang menggerakkan orang lain, tidak rela melihat muslim lain hanya diam tidak bergerak, cuba menggerakkan walaupun ia sukar.
Ada yang hanya bergerak. Bergerak bila di gerakkan dan tidak mampu atau tidak berusaha untuk menggerakkan orang lain.
Ada yang hidup tetapi seolah-olah mati. Ia tidak bergerak walaupun cuba digerakkan. Apatahlagi akan bergerak sendiri. Setelah digerakkan, ia tetap tidak bergerak. Tapi yang pasti ia masih hidup kerana nadinya masih ada, dadanya masih bergerak-gerak dan sesekali ia berpusing ke sana kemari.
Yang mati semua di fahami. Ia tidak ada nafas lagi. So tidak ada gunanya digerakkan kerana ia tidak akan bergerak.
Ketika subuh di asrama atau di rumah-rumah, kita akan dapati ketiga-tiga bentuk di atas. Tetapi kita tidak akan jumpa bentuk keempat tentunya kecuali di hospital. Ada orang yang yang bangun dan menggerakkan orang lain untuk bangun subuh. Ada orang yang bangun sendirian sahaja atau bangun bila digerakkan, tetapi ia tidak menggerakkan orang lain. Ada orang yang tidak bangun-bangun walaupun disimbah sebaldi air….
Tetapi kita tidak berbicara tentang subuh atau zuhur atau solat-solat lain. Kita berbicara tentang soal yang lebih besar. Tentang al-muddathir dan bukannya al-muzzamil, walaupun kedua-duanya adalah besar.

No comments:

Helaian