28 September 2006

pElajarilah al Quran

"Al-quran merupakan satu harta yang ditinggalkan oleh Nabi saw untuk kita umat yang diakhir zaman ini. Ramai daripada kita pada hari ini sudah tidak memandang akan keutamaan Al-quran dalam kehidupan seharian kita. Kita sibuk dengan urusan duniawi yang tidak kekal dan tidak pernah cukup. Kita lalai dari membacanya apatah lagi mempelajarinya bagi yang tidak tahu dan tidak mahir membacanya.

Oleh itu wahai saudara-saudaraku, marilah kita kembali kepada Al-quran, marilah kita membacanya setiap hari dan setiap waktu, marilah kita mempelajarinya dan marilah kita mengamalkan apa jua yang terkandung di dalam Al-quran itu..

Ingatlah..Sabda Nabi SAW, yang maksudnya,

Hadis Abu Musa lah.a:
Daripada Nabi s.a.w, baginda bersabda: "Sentiasalah membaca Al-Quran ini. Demi diri dan jiwa Muhammad yang berada di tangan-Nya. Sesungguhnya Al-Quran itu sangat mudah hilang dari ingatan berbanding dengan unta yang tercabut tali ikatan dari sendi kakinya (Bangsa Arab biasanya mengikat sendi unta semasa unta duduk supaya unta tersebut tidak lari."

Lihatlah wahai saudara-saudaraku..
Bagaimana Nabi SAW menggambarkan kepentingan membaca Kitabullah itu.

Tiada ruginya jika kita membacanya..
Tiada kekurangannya jika kita mengamalkannya.

Sabda Nabi SAW lagi yang maksudnya..

Hadis Abdullah bin Mas'ud lah.a katanya:
Rasulullah s.a.w pernah bersabda: "Tidak boleh iri hati kecuali terhadap dua perkara iaitu terhadap seseorang yang dikurniakan oleh Allah harta kekayaan tapi dia memanfaatkannya untuk urusan kebenaran (kebaikan). Juga seseorang yang diberikan ilmu pengetahuan oleh Allah lalu dia memanfaatkannya (dengan kebenaran) serta mengajarkannya kepada orang lain"

Itulah kelebihan bagi mereka yang membaca Al-quran itu.
Tidakkah kita fikir bagaimana pentingnya peranan Al-quran itu dalam kehidupan kita?

RENUNG-RENUNGKANLAH WAHAI SAUDARA-SAUDARAKU!!

No comments:

Helaian